راهنمای خرید گوشی جدید در سال 2023 مهام دیجی

در این مقاله تصمیم گرفتیم در خصوص مهم ترین نکات برای خرید گوشی هوشمند در سال 2023 با شما صحبت کنیم. با مقاله امروز مهام دیجی همراه باشید؛ ما به پنج سوال مهم شما به عنوان بهترین راهنمای خرید گوشی موبایل پاسخ خواهیم داد. در نظر داشته باشید برای خرید یک گوشی اولین قدم در نظرگرفتن نیازتان برای خریده. خواندن این مقاله به شما اطمینان می دهد که از این به بعد انتخاب دقیق تری داشته باشید . شما بعد از خواندن این صفحه به عنوان یک مشتری مصمم می توانید تصمیم درست را بگیرید.

راهنمای خرید گوشی جدید در سال 2023  مهام دیجی

آنچه در این راهنمای خرید گوشی میخوانیم شامل موارد زیر است:

  • چه عواملی بر قیمت گوشی موثره؟!
  • به کدام ویژگی‌های موبایل بیشتر توجه کنیم؟
  • آیا سیستم عامل اندروید بهترینه ؟!
  • تفاوت برندهای مختلف در چیست؟
  • چه لوازم جانبی همراه خرید موبایل در جعبه گوشی موجوده؟

1. برای خرید گوشی موبایل چقدر قصد هزینه کردن دارید؟

در ابتدای توضیحاتمان در راهنمای خرید گوشی جدید میتونیم بگیم یکی از فاکتورهای اصلی خرید گوشی برای بیشتر کاربران در واقع مسئله قیمت موبایل است. اولین سوالی که از خودتان دارید این است: چقدر پول دارم و چه مبلغی برای خرید گوشی بعدی هزینه خواهم کرد.

برای خرید گوشی ارزان قیمت باید برخی از ویژگی ها را فدای چیزهای دیگر کنید. به طور مثال: برای خرید گوشی فایوجی و در عین حال ارزان قیمت باید نسبت به بالا بودن کیفیت صفحه نمایش ( کمی ) بی تفاوت باشید.

اگر دنبال گوشی قیمت پایین ولی باکیفیت قابل قبولی هستید، می توانید موبایل‌های هوشمند اقتصادی و یا میان رده و متناسب با نیازتون را تهیه نمایید. برای مثال اگر نمایشگر گوشی براتون اهمیت زیادی داره میتونید با بودجه ای که دارید گوشی‌های زیادی در رنج‌های متفاوت قیمتی ببینید و بهترین موبایل از نظر نمایشگر رو با توجه به بودجه تون بخرید.

اگر قیمت گوشی براتون مهم نیست و قصد دارید بهترین موبایل رو بخرید، گوشی پرچمدار از برند محبوب‌تون میتونه انتخاب بهتری باشه. با خرید گوشی‌های موبایل پرچمدار می توانیم آخرین تکنولوژی یک برند را برای چندسال تجربه کنیم.

خرید گوشی موبایل

اگر بودجه مشخص برای خرید تلفن همراه جدید در نظر گرفتید با توجه به بودجه تون بهتره قبل از خرید، گوشی‌ها رو در رده‌های قیمتی اقتصادی ، میان رده و پرچمدار بررسی نمایید. بعد از آنکه اولویت‌هاتون برای خرید گوشی مشخص شدند و بهترین موبایل هوشمند در رنج قیمتی مدنظرتون رو پیدا کردید، خریدتان را انجام دهید. ما در مقاله «بهترین گوشی‌های اندروید از سال 2022 به بعد» به معرفی بهترین گوشی‌های اندروید پرداختیم. در این مقاله شما میتوانید اسامی بهترین موبایل‌های اندرویدی را ببینید.

2. کدام ویژگی گوشی برایتان مهم تر است؟

اکنون که تصمیم گرفتید که واقعا چقدر قصد هزینه کردن برای خرید گوشی جدید را دارید حالا باید کاربرد گوشی را مشخص کنید. برای مثال اگر قصد تولید محتوای حرفه ای با گوشی موبایل را دارید، باید دوربین آن عملکرد خوبی داشته باشه. در این قسمت میتونید ویژگی مهم الویت دار رو برای خودتون مشخص کنید. (سرچ کردن در اینترنت، عکسبرداری‌های حرفه ای، تماشای فیلم، اجرای بازی‌ها و گیم‌های سنگین؟)

خرید گوشی بر اساس امکانات و  با توجه به قیمت

دوربین

یکی از ویژگی‌های مهمی که کاربران در هنگام خرید گوشی توجه خاصی بهش دارند مربوط به دوربین و کیفیت عکسبرداری و فیلمبرداری آن هست. همه گوشی‌های هوشمند به طور کلی حداقل دارای دو دوربین هستند. یکی از این دوربین‌ها، دوربین اصلی پنل پشتی موبایل و یکی دیگه دوربین سلفی بالای نمایشگر گوشی است.

گوشی‌هایی که دارای دوربین بیشتری در پنل پشتی هست در واقع لنز‌های متفاوتی دارند که هر کدام برای عکس برداری خاصی هست. مثلا اگر تلفن همراه شما دو دوربین در پنل پشتی داشته باشد، یکی از دوربین‌ها دوربین اصلی گوشی شماست و دوربین دیگر مثلا دوربین الترواید است. خب دوربین التراواید به شما این امکان رو میده تا عکس‌ها را با زاویه بیشتر ثبت کنید. ویژگی‌های زیادی هست که دوربین یک تلفن همراه را نسبت به تلفن همراه دیگر بهتر میکنه و دانستن تجربه کاربران قبلی و کارشناسان این حوزه مثل رتبه بندی سایت Dxomark هم به شما کمک میکنه بهترین گوشی‌ها از نظر دوربین را پیدا کنید.

کیفیت بهتر گوشی ها در مجموع به لنز ، سنسور و تراشه اصلی ( SoC ) مربوط می شود.

طراحی

اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که خوش دست بودن گوشی و طراحی آن براتون مهمه هنگام خرید موبایل جدید موارد زیر رو در نظر بگیرید. شرکت‌های سازنده گوشی‌ها در طراحی گوشی‌ها از پلاستیک ، فلز و شیشه یا ترکیبی از اینها برای فریم و پنل‌های گوشی استفاده میکنند. گوشی‌هایی که دارای پنل شیشه ای در ساخت خود هستند خوش دست هستند اما ممکنه کمی سنگین به نظر برسند.

بهترین متریال و کیفیت ساخت در حال حاضر به برند آیفون اختصاص دارد. آیفون علاوه بر استفاده از بهترین متریال در ساخت گوشی‌هایش طراحی بسیار ساده و رابط کاربری راحتی را برای کاربرانش فراهم کرده. طی چندسال اخیر تلفن‌های اندرویدی مانند گوشی‌های برند سامسونگ نیز در زمینه سادگی رابط کاربری از آیفون الگو گرفتند.

چیپست

ویژگی مهم بعدی پردازنده گوشی است. این ویژگی شاید برای گیمرها از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. اما برای کاربران عادی هم که انتظار بیشتر روان کار کردن صفحه نمایش رو دارند میتونه مهم باشه. ولی هر چیپستی میتونه انتظارات حداقلی یک کاربر فراهم کنه. برای کاربران عادی چیپست‌ها زیاد فرقی ندارند. معروف ترین شرکت‌های سازنده چیپست‌ها شرکت آمریکایی کوالکام و اپل، شرکت کره ای سامسونگ، شرکت مدیاتک و شرکت هواووی هست که میتونیم بگیم بهترین چیپست برای بازی سنگین در گوشی های اندرویدی در سال 2023 اسنپدراگون 8 نسل 2 هست که سازنده اش شرکت کوالکام است. اما این چیپست هنوز هم به پای چیپست کمپانی اپل نرسیده و دربین کل چیپست ها A16 بایونیک اپل بهترین چیپست سال 2023 شناخته شده.

گوشی‌های آیفون دارای چیپست اختصاصی خودشون هستند و در هیچ برند دیگه ای به جز خود اپل نمی تونین چیپست این برند ببینید.

نمایشگر

اولین نکته ای که میتونیم در این بخش اشاره کنیم وضوح تصویره. اگر وضوح تصویر براتون مهمه علاوه بر نوع صفحه نمایش باید به تراکم پیکسلی آن هم توجه داشت. هر چقدر عدد تراکم پیکسلی بیشتر باشه یعنی تعداد پیکسل‌ها روی صفحه نمایش بیشتره و در نتیجه صفحه نمایش واضح تر با جزئیات بیشتری خواهید داشت. مورد بعدی روشنایی نمایشگر هست که به واحد نیت هستش. هرچقدر عدد نیت بالاتر باشه صفحه روشن تر و بهتری خواهید داشت. کسانی که زیاد در محیط بیرون یا زیر نور آفتاب هستند بهتره گوشی را تهیه کنند که روشنایی حداقل 1000 نیت داشته باشه تا زیر نور آفتاب بتوانند به راحتی با گوشی کار کنند.

نکته مهم بعدی نرخ نوسازی یا رفرش ریت نمایشگر هست. عدد رفرش ریت هرچقدر به یک نزدیک تر باشه نرخ نوسازی بهتری را شاهد هستیم و گوشی روان تر کار میکنه. هنگام خرید گوشی جدید می توانید این عدد را هم در نظر داشته باشید تا انتخاب دلخواهتون انجام بدید.

اگر براتون مهمه که صفحه گوشیتون همیشه روشن باشه به این نکته دقت کنید. با خرید موبایل مجهز به نمایشگر همیشه فعال؛ ساعت و اعلانات همیشه روی صفحه نمایش جلوی چشم شماست. همه گوشی‌ها قابلیت Always on display ندارند.

باتری

شارژ بیشتر برای ساعت‌های طولانی بسیار مهمه. این مورد به توان باتری و میزان مصرف سخت افزار و برنامه‌های گوشی بستگی داره.

اما نکته حائز اهمیت برخورداری از امکان داشتن فست شارژ با توان خروجی مناسب هست تا گوشی در مدت زمان کمی از صفر تا صد شارژ بشه. بعضی از گوشی‌های موبایل‌ قابلیت فست شارژ بدون سیم هم دارن که گوشی تون این امکان را داره تا بدون اتصال به پریز شارژ شود.

نکته دیگر حائز اهمیت، مربوط به عمر باتری هست که درباره میزان داغ شدن باتری‌ها در مدل‌ها و برندهای مختلف میتونید از تجربه کاربرانی که از اون مدل گوشی استفاده کردند بیشتر بهره ببرید. بعضی از موبایل‌های شیائومی و حتی سامسونگ در این زمینه ضعیف عمل کردن و ما این موضوع رو انکار نمیکنیم. به همین دلیل پیشنهاد ما بررسی موبایل مدنظرتون از نظر باتری طی سه ماه استفاده توسط دیگر کاربران ( تجربه دار ) است.

هرچه ظرفیت ( میلی آمپر ساعت ) باتری گوشی بیشتر باشه قطعا ساعت های بیشتری را شارژ خواهید داشت اما گوشی های جدید از نظر مصرف باتری بهینه شده و این یعنی یک گوشی 2023 جدید دارای باتری 4000 میلی آمپر ساعت تقریبا به اندازه گوشی های قدیمی تر با باتری 5000 میلی آمپر، بازدهی دارند.

3. سیستم عامل گوشی: خرید موبایل اندروید یا ios اپل؟

احتمالا بعضی از شما به سیستم عامل گوشی‌ها آشنایی نداشته باشید اما بیشتر کاربران هنگام خرید تلفن همراه بین ios و اندروید در تردید هستند. ios که سیستم عامل گوشی‌های اپل است تنها به گوشی‌های آیفون اختصاص دارد اما مالک سیستم عامل اندروید در حال حاضر و چندسالی گوگل است. اندروید با ویژگی اپن سورس بودنش توسط برندهای مختلف شخصی سازی و برای مثال سامسونگ نسخه اندروید مخصوص به خودش را داره. با پیشرفت زیاد شرکت‌های گوشی‌های اندرویدی و رقابت تنگاتنگ با شرکت اپل هر روز انتخاب سخت تر میشود. بهترین گزینه برای شما گزینه ای خواهد بود که تنها از نظر شما خوب است و دلیل تان برای داشتن یک گوشی هوشمند بین وسایلتان به حساب می آید چون هر دو سیستم عامل مزیت خودشون دارن.

خرید گوشی جدید IOS یا اندروید؟

چون مقایسه این دو سیستم عامل نیاز به یک مقوله جدا برای بررسی دارد، ما در آینده مقاله ای را به صورت اختصاصی به بررسی «تفاوت اندروید و ios و دلایل برتری هرکدام نسبت به دیگری» اختصاص می دهیم. اگر تصمیم دارید هر کدام از این دو سیستم عامل را تهیه کنید برای ios تنها انتخاب شما گوشی های اپل هستند اما سیستم عامل اندروید را در گوشی‌های برندهای مختلف میبینیم. اگر به روزرسانی‌ها و داشتن امکانات جدید گوشی‌ها برایتان اهمیت دارد گوشی‌های ساخت برند اپل و برند گوگل به خاطر مالک بودن این دو سیستم عامل سریع تر از برند سامسونگ ، شیائومی ، سونی ، ال جی و…تغییرات جدید را اعمال خواهند کرد. در خصوص رابط کاربری این دو سیستم عامل، همانطور که کمی قبل تر گفتیم اپل دارای طراحی و رابط کاربری ساده ایست و کاربران زیادی رابط کاربری اپل را می پسندند.

4. آیا برند برای خرید موبایل اهمیت دارد؟

در بازار گوشی‌های اندروید با انواع مدل‌ها و برندها روبه رو هستیم. در حالی که ios فقط با برند اپل وجود دارد. انواع برند گوشی‌های اندرویدی: سامسونگ، شیائومی( رقیب سرسخت سامسونگ)، گوگل، سونی، ریلمی، هواوی، موتورولا، آنر، نوکیا، ال جی و وان پلاس و… هستند که همه ما نام چندتا از آنها رو خیلی میشنویم. نکته ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که همیشه نمی توان برچسب بهترین گوشی‌ها را به یک برند نسبت داد. البته سامسونگ در بین کاربران محبوبیت زیادی کسب کرده است.

خرید گوشی جدید از بین پر فروش ترین ها

سامسونگ مدل‌های مختلفی داره که هر مدل با حرف اختصاصیش نشان دهنده ویژگی‌های اون گوشی هست. مثلا گوشی‌های سامسونگ مدل S مانند Galaxy S23 از گوشی‌های پرچمدار و بالارده برند سامسونگ هستند. سری A و M جزو موبایل‌های میان رده و سری Z مخصوص گیم هستند و با توجه به نیازتون میتونید دنبال مدل مورد نظرتون باشید. ما در مقاله «بررسی برند سامسونگ » به معرفی کامل سامسونگ خواهیم پرداخت. هرکدام از برندهای دیگر نیز دارای مدل‌های خاص خودشون هستند. هنگام خرید به نام مدل توجه کنید.

5. لوازم جانبی چقدر برایتان اهمیت دارد؟

در گوشی‌های مختلف برندها در سال‌های اخیر و مدل‌هایی که در سال 2023 معرفی شدند میبینیم که تلفن همراه داخل جعبه فاقد سیم شارژ و شارژ وایرلس، هندزفری، قابلیت OTG و… هستند و شما باید جدا آنها را تهیه کنید. یعنی شما باید جدای از قیمت تلفن همراهتان برای آنها هزینه جداگانه پرداخت کنید. البته برخی برندها هستند که همراه با گوشی و داخل جعبه موبایل این خدمات رو به مشتری ارائه میدهند. بعضی شرکت‌ها مانند شرکت اپل هیچ وقت همراه موبایل این خدمات ارائه نمیده و شما باید جدا تهیه کنید.

نکته بعدی به داشتن قابلیت نصب کارت حافظه مربوط می شود. بعضی از مدل‌های انواع گوشی اندرویدی کنار حافظه گوشی این قابلیت را برای شما فراهم کرده اند که از کارت حافظه یا همون مموری برای ذخیره اطلاعاتتون به کار ببرید که این قابلیت یک نقطه قوت میتونه برای این موبایل‌های اندرویدی محسوب بشه. بنابراین اگر داشتن قابلیت کارت حافظه براتون مهمه به دارا بودن این ویژگی هنگام خرید گوشی توجه کنید.

نتیجه

امیدوارم این مطلب راهنمای خوبی برای خرید گوشی مدنظرتان باشه. ما خیلی ساده درباره موارد مهم خرید گوشی موبایل براتون توضیح دادیم. اگر مورد دیگه ای هست که ممکنه به آن توجه نکردیم برای ما کامنت بذارید تا در کامل تر و کامل تر شدن مقاله، پیشنهادات شما هم بررسی بشه و برای کسانی که قصد خرید گوشی در سال جدید را دارند، راهنمایی باشیم. ممنون که تا آخر مقاله با مهام دیجی همراه بودید امیدوارم گوشی موبایل مناسبی خریداری کنید. این مقاله مدام به روز رسانی می شود.

مهام دیجی

جدیدترین گوشی ها در فروشگاه مهام دیجی موجود شده. شما میتوانید پر فروش ترین گوشی های موبایل از برندهای مطرح دنیا را در فروشگاه مهام دیجی خرید کنید و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید