نگهداری از باتری گوشی موبایل؛ نکات مهم 2023

نگهداری از باتری گوشی موبایل و معرفی نرم افزار 2023

باتری موبایل جزء مهم‌ترین قسمت‌های آن است که اگر به قواعد شارژ و اصول نگهداری از باتری گوشی توجه نکنید خیلی زود از کار می افتد. در این راستا، برخی نکات مهم برای نگهداری و بهبود عمر باتری را برای شما بررسی می کنیم. این نکات مهم شامل استفاده از شارژر اصلی و معتبر، جلوگیری از شارژ شدن بیش از حد، استفاده از حالت ذخیره‌سازی در صورت عدم استفاده برای مدت زمان طولانی و چند نکته مهم دیگر هستند. یک سری راه حل های نرم افزاری نیز وجود دارد؛ استفاده از برنامه‌های مدیریت مصرف باتری و کاهش روشنایی صفحه نمایش نیز می‌تواند به بهبود عمر مفید و افزایش زمان استفاده باتری اورجینال روی گوشی کمک کند. نکات مهم برای مدیریت و استفاده بهینه از باتری را در ادامه مرور می کنیم:

1. نگهداری از باتری گوشی با استفاده از شارژر اورجینال

استفاده از شارژر اصلی موبایل به عنوان بهترین روش برای شارژ کردن آن محسوب می‌شود. در واقع، استفاده از شارژر های تقلبی بازار که ظاهر اصلی دارند ممکن است باعث آسیب به باتری و حتی برخی از قطعات داخلی گوشی ( مانند مدار شارژ ) شود. از طرفی، استفاده از شارژر اورجینال موبایل باعث افزایش عمر باتری و کاهش هزینه های مرتبط با تعویض آن خواهد شد. بنابراین، اگر می‌خواهید چندین سال با خیال راحت از گوشی خودتان استفاده کنید، بهتر ه از شارژرهای فیک و تقلبی استفاده نکنید.

2. جلوگیری از شارژ بیش از حد و رعایت حداکثر مجاز

اگرچه می توانیم برای شارژ کردن گوشی از روش های دیگری مانند شارژ به وسیله درگاه یو اس بی لپ تاپ و کیس یا شارژر فندکی ماشین استفاده کنیم ولی وجود یک شارژر خوب برای استفاده روزانه از موبایل تقریبا واجب است. البته با هر روشی گوشی خود را شارژ می کنید باید مواظب رعایت ظرفیت شارژ شدن آن باشید. شارژ گوشی بیش از حد می تواند باعث خرابی باتری و کاهش عمر آن شود. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، رعایت حداکثر میزان شارژ مجاز است. البته برخی گوشی ها دارای قابلیتی برای شناسایی و تنظیم روند شارژ هستند و بابت روند شارژ شدن باتری جای نگرانی نداریم.

یک نکته مهم دیگر اینکه: استفاده از فست شارژهای موبایلی شیائومی که از 120 وات به بالا ارائه شده برای گوشی هایی که فاقد این فناوری هستند توصیه نمی شود. احتمالا پیام خطای شارژر غیر مجاز را دریافت خواهید کرد ولی اگر این اتفاق نیفتاد بهتر است به کنترل کننده های مدار شارژ اطمینان نکنید. حداکثر ظرفیتی که یک گوشی برای شارژ کردن باتری می پذیرد را داخل سایت سازنده و یا سایت GSMARENA پیدا کنید.

همچنین، در صورتی که بخواهید از شارژر سریع خودرویی استفاده کنید، حتماً از شارژر مورد تأیید سازنده استفاده کنید و از شارژرهای ناشناخته و غیر اصلی خودداری کنید. در نهایت، برای حفظ عمر باتری گوشی، توصیه می شود که از شارژرهای با ولتاژ و جریان مناسب برای گوشی خود استفاده کنید و از شارژرهایی که ولتاژ و جریان آنها با موبایل شما سازگار نیست، خودداری کنید. همچنین، توصیه می شود در هنگام شارژ کردن باتری، گوشی را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

3. انجام بررسی های دوره‌ای و تعویض باتری در صورت لزوم

همانطور که قبلا اشاره کردم باتری های مبتنی بر فناوری لیتیوم یون ؛ یه جورایی میشه گفت مصرفی هستند. باتری های شارژ شدنی طی یک بازه زمانی خاص در اثر روند شارژ و تخلیه شدن سلول فرسوده شده تا کاملا از رده خارج شوند. رعایت اصول شارژ باتری روند پیر شدن آن را کندتر خواهد کرد. قطعا گوشی هایی که از پردازنده خنک تر بهره می برند دارای باتری هایی با دوام و طول عمر بالاتری هستند.

نگهداری از باتری گوشی موبایل

گوشی های اپل دارای برنامه و ارائه گزارش در مورد درصد سلامتی باتری است. این برنامه به کاربر اطلاع می دهد که سطح سلامتی باتری در چه وضعیتی قرار گرفته است و عدد بالای 80 درصد ایده آل خواهد بود. اگر عدد باتری در محدوده هشتاد درصد و به سمت کمتر است قطعا وقت تعویض آن فرا رسیده است. برای گوشی های اندروید نیز فرقی نمی کند و تقریبا داستان از همین قرار است.

بستن برنامه های باز بدون استفاده

گوشی های اندرویدی از مصرف باتری بالایی برخوردار هستند که همیشه برای کاربران مشکل ساز شده است. اما با استفاده از روش هایی می توانیم به کاهش مصرف باتری و کمک به سلامت آن کمک کنیم. یکی از این روش ها بستن برنامه های باز بدون استفاده است. چرا که برنامه های باز حتی اگر در حال استفاده نباشند، فعال می مانند و مصرف باتری را افزایش می دهند. بنابراین، با بستن برنامه های باز، می توانیم به سلامت باتری گوشی خود کمک کنیم و مصرف آن را کاهش دهیم.

برنامه مدیریت و نمایش سلامتی باتری اندروید

این برنامه‌ها با نمایش اطلاعاتی از جمله وضعیت باتری، درصد شارژ، میزان استفاده از باتری و… به کاربران امکان می‌دهند تا از وضعیت باتری گوشی‌های اندرویدی نیز آگاه باشند و برای بهینه‌سازی مصرف باتری، بهترین اقدامات را انجام دهند. در این میان، برنامه مدیریت و نمایش سلامتی باتری اندروید یکی از بهترین برنامه‌هایی است که با ارائه اطلاعات دقیق و جامع، به کاربران کمک می‌کند تا از باتری گوشی‌هایشان به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

آیا با کد تست باتری اندروید آشنا هستید؟

یکی از روش‌های محبوب تست باتری اندروید استفاده از کدها است. سیستم عامل اندروید چند کد پنهان دارد که می‌توانید برای بررسی اطلاعات باتری خود شماره‌گیری کنید این کدها برای توسعه دهندگان و جهت دسترسی آسان به اطلاعاتی را که ممکن است کاربر نهایی نیازی به آن نداشته باشد در نظر گرفته شده است. یک کد ویژه برای نمایش اطلاعات مربوط به گوشی، باتری و آمار مربوطه را نشان می‌دهد، اما ممکن است کد تست باتری اندروید برای هر گوشی اندرویدی کار نکند.

  •  صفحه شماره گیر را باز کنید.
  •  کد * #* #۴۶۳۶ #* #* را وارد کنید.

یک منوی جدید باز می‌شود که با کلیک روی «Battery Information» می‌توانید از سلامت باتری گوشی خود مطلع شوید. اگر باتری مشکلی نداشته باشد وضعیت آن را به صورت «Good» نشان می‌دهد.

کد دستوری تست باتری گوشی

قبل از پیدایش اسمارتفون‌ها، در گوشی‌های قدیمی، باتری‌ها چندان اهمیت نداشتند و با یکبار شارژ تا چندین روز دوام می‌آوردند. با ظهور اسمارتفون‌ها، عمر باتری واقعاً مورد توجه قرار گرفت. بیشتر گوشی‌های هوشمند حتی بدون نیاز به شارژ اضافی یک روز را هم پشت سر نمی‌گذارند و باید روزی یک بار شارژ شوند که این امر عمر باتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیش از ظهور اسمارتفون‌ها، مشکل عمده‌ای درباره باتری‌های گوشی‌های قدیمی وجود نداشت. این گوشی‌ها با یکبار شارژ، به راحتی چندین روز قابل استفاده بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی و ظهور اسمارتفون‌ها، معیارهای مورد نیاز در زمینه باتری تغییر کرد. امروزه، اغلب گوشی‌های هوشمند حتی به صورت روزانه نیاز به شارژ دارند. این مسئله باعث شده است که عمر باتری برای کاربران یکی از مهمترین معیارها در انتخاب گوشی باشد و همچنین توسعه روش‌های بهینه‌سازی مصرف باتری برای شرکت‌های تولید کننده گوشی‌ها به یکی از اهداف اصلی آن‌ها تبدیل شده است.

یکی از نکاتی که در خرید گوشی بسیار اهمیت دارد سلامت باتری گوشی است که باید بتواند به خوبی نیاز کاربر را برطرف کند، بنابراین، می‌توان جهت بررسی کد تست باتری گوشی اندروید اقدام کرد. در ادامه انواع کد دستوری تست باتری گوشی برندهای مختلف را بررسی می‌کنیم:

برند گوشی:کد دستوری:
کد تست باتری گوشی سامسونگ*#۰۲۲۸#
کد تست باتری گوشی اچ تی سی##۳۴۲۴##
کد تست باتری گوشی هواوی*#*#۲۸۴۶۵۷۹#*#*
کد سلامت باتری شیائومی*#*#۶۴۸۵#*#*
کد تست باتری گوشی سونی* # * # ۷۳۷۸۴۲۳ # * # *
کد تست باتری گوشی ال جی* #* #۴۶۳۶ #* #*

تست سلامت باتری سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ در بازار موبایل همواره صدرنشین بوده و طرفداران بسیاری دارند. تست باتری اندروید هر گوشی از جمله سامسونگ اهمیت بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای تست باتری گوشی سامسونگ چند روش وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اپلیکشن‌ها و نرم افزارهای مرتبط است. اپلیکیشن‌هایی نظیر AccuBattrery، Clean Master و GSam Monitor در تست باتری گوشی سامسونگ نقش مهمی دارند که می‌توان با استفاده از آنها، از سلامت باتری سامسونگ اطمینان حاصل کرد.

کد تست باتری سامسونگ

با استفاده از کد مخفی تست باتری گوشی سامسونگ می‌توان از سلامت باطری گوشی مطمئن شد. برای آگاهی از سالم بودن سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی  میشه از کدهایی استفاده کرد تا تست شوند. کد تست باتری گوشی سامسونگ *#۰۲۲۸# در نظر گرفته شده که با استفاده از کد دستوری تست باتری گوشی سامسونگ اطلاعاتی در خصوص وضعیت باتری در اختیار کاربر قرار می دهد.

تست سلامت باتری شیائومی

بعد از اینکه کد * # * # ۶۴۸۵ # * # * را شماره‌گیری کردید، بلافاصله صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که تمام اطلاعات باتری دستگاه را در بر می‌گیرد. از آنجاییکه سازنده گوشی شیائومی یک کمپانی چینیست، به همین علت نوشته‌ها به این زبان نوشته می‌شوند. در اینجا مفهوم چند کد را به شما می‌گوییم تا اطلاعات مهم در خصوص تست سلامت باتری را راحت‌تر پیدا کنید:

  • MB_06: این کد خبر از سلامت باتری گوشی شما می‌دهد. بنابراین بهترست وضعیت “Good” را مشاهده کنید.
  • MB_00/MF_01: یکی از این دو کد را احتمالاً خواهید دید. هر دو شارژ باتری را نشان می‌دهند.
  • MF_02: این کد به شما تعداد چرخه شارژ باتری (دفعات شارژ شدن ۰ تا ۱۰۰ باتری) را نشان می‌دهد.
  • MF_05: در مورد میزان ظرفیت باتری اطلاعات می‌دهد.
  • MF_06: این کد هم نشان‌دهنده ظرفیت باتری کارخانه است.

برنامه تست باتری گوشی اندروید

برای بررسی وضعیت باتری گوشی اندروید، از راهکارهای متنوعی می‌توان استفاده کرد. یکی از این راهکارها، استفاده از برنامه تست باتری می‌باشد که می‌تواند به شما در تعیین سلامت و عملکرد باتری گوشی کمک کند. برنامه AccuBattery به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های تست باتری برای گوشی‌های اندروید شناخته می‌شود. این برنامه با دقت بالا در تست باتری، به شما اطلاعاتی درباره عملکرد و سلامت باتری گوشی خود می‌دهد و همچنین اندازه‌گیری میزان مصرف باتری توسط هر برنامه را نیز انجام می‌دهد.

برنامه AccuBattery را می‌توان از گوگل پلی استور دانلود کرد. این برنامه ظرفیت فعلی باتری و میزان مصرف شارژ آن را در طول زمان نشان می‌دهد. استفاده از برنامه سلامت باتری روشی برای تعیین کل مصرف باتری گوشی در هنگام اجرا شدن هر یک از برنامه‌های نصب شده را در پس زمینه ارائه می‌دهد و همچنین مدت زمانی که گوشی بدون شارژ روشن می‌ماند را مشخص می‌کند. لازم به ذکرست که از اپلیکیشن مذکور می‌توان برای اندازه‌گیری میزان جریان شارژ و تخلیه باتری و دستیابی به نگاهی کلی در این زمینه و تست باتری گوشی های اندروید استفاده کرد.

همچنین، AccuBattery قابلیت ارائه پیشنهادات برای بهبود عملکرد باتری را دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا با تنظیمات مختلف، مصرف باتری را کاهش دهند و طول عمر آن را افزایش دهند. برنامه مذکور همچنین می‌تواند به کاربران اطلاعاتی در مورد سلامت باتری دستگاه ارائه دهد و در صورتی که باتری دستگاه به طور قابل توجهی کاهش یافته باشد، پیشنهاداتی برای تعویض آن ارائه می‌دهد. در کل، استفاده از AccuBattery به کاربران اندرویدی کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن از باتری دستگاه خود استفاده کنند و از تجربه بهتری در استفاده از گوشی خود بهره‌مند شوند.

  • اپلیکیشن را اجرا کنید.
  • به تب «Health» پیمایش کنید.
  • اطلاعات مربوطه را مشاهده کنید.

برنامه AccuBattery اندرویدی چگونه عمل می‌کند؟

این ویژگی منحصر به فرد AccuBattery پس از چند دفعه شارژ، شروع به نمایش داده‌های ظرفیت فعلی گوشی شما می‌کند؛ هر چه تعداد دفعات شارژ بیشتر باشد، داده‌ها دقیق‌تر می‌شوند. در هنگام تست باتری اندروید، برنامه مدل موبایل را شناسایی کرده و ظرفیت مرتبط را جستجو می‌کند. چرخه‌های شارژ به برنامه این امکان را می‌دهد تا انرژی اضافه شده به باتری و میزان تغییر را اندازه‌گیری کند، آکوباتری می‌تواند با استفاده از این اطلاعات مقدار انرژی موجود در یک باتری با شارژ فول را تخمین بزند.

اساساً بعد از چند بار شارژ کردن گوشی می‌توانید بررسی کنید که شارژ واقعی باتری با شارژی که نمایشگر نشان می‌دهد چقدر تفاوت دارد، این مقدار در نوار سلامت باتری نشان داده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این برنامه، نمودار فرسودگی باتری است. هر فرآیند شارژ اشتباه ممکن است به باتری شما آسیب برساند. بنابراین، برای افزایش عمر آن، بهترست که این تغییرات را دنبال کنید.

سایر نکات مهام و کلیدی برای نگهداری از باتری گوشی را در لیست زیر آورده ایم. در آینده این مقاله با اطلاعات جدید به روز رسانی خواهد شد و درباره نکات مهم تری صحبت خواهیم کرد.


4. جلوگیری از استفاده از گوشی در دماهای بالا و پایین.
5. خاموش کردن ویژگی هایی مانند بلوتوث، وای فای و GPS در صورت عدم استفاده.
6. استفاده از حالت صفحه سیاه و سفید برای صرفه جویی در مصرف باتری.
7. جلوگیری از استفاده از برنامه هایی که سبب افزایش مصرف باتری می شوند.
8. استفاده از حالت اقتصادی برای کاهش مصرف باتری در زمان استفاده.
9. جلوگیری از استفاده از شارژر در زمانی که باتری کاملاً خالی است.
10. به روز رسانی نرم افزار ها و سیستم عامل گوشی به صورت دوره‌ای برای بهینه سازی مصرف باتری

جمع بندی

برای نگهداری از باتری گوشی مهم ترین نکته این است که باید از شارژ کردن موبایل در زمانی که باتری به طور کامل تخلیه شده ، خودداری شود پس نباید اجازه دهید باتری به صفر برسد. همچنین، استفاده از شارژرهای اصلی و معتبر برای مراقبت از باتری گوشی بسیار مهم است. برای افزایش عمر باتری، می‌توان از ویژگی‌هایی مانند حالت صرفه جویی در مصرف باتری و خاموش کردن وای‌فای و بلوتوث در زمانی که این ویژگی‌ها نیازی به کار ندارند، استفاده کرد. در نهایت، برای نگهداری بهتر از باتری، باید از دمای بالای گوشی در زمان شارژ کردن و استفاده از آن خودداری شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید