واردات کالا

واردات کالا در 1401 برای کدام دسته از محصولات است؟!

برخی از افراد صاحب‌نظر اعتقاد دارند واردات کالا هایی که منابع اصلی را مصرف می‌کند صرفه بیشتری نسبت به تولید محصولات آن دارد؛ اما برخی دیگر از کارشناسان، مخالف این نظریه هستند و اعتقاد دارند که افزایش واردات کالای اساسی منجر به افزایش خام فروشی ذخایر و صادرات منابع اصلی یک کشور خواهد شد و به ضرر مسئله اشتغال می‌باشد. واردات بی رویه کالا در برخی از محصولات به دلیل کمبود در ظرفیت فنی و علمی در تولید و یا به‌منظور مبادله کالا و ارز با سایر کشورها انجام می‌شود و بحث درباره آن بسیار گسترده است و هدف ما از نوشتن این مقاله تمرکز بر روی پنج دسته از کالاهای اساسی است که بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده‌اند. لطفاً با من تا انتهای این مقاله همراه باشید.

واردات کالا برای خوراک و پوشاک

مواد خوراکی شامل غلات، برنج، روغن و حتی گوشت یکی از ده‌ها نمونه از مواد خوراکی است که به‌عنوان کالاهای وارداتی شناخته می‌شود. این مواد غذایی که مستقیماً روی وضع اقتصادی مردم اثرگذار است به‌عنوان کالاهای اساسی شناخته‌شده و تحت حمایت دولت می‌باشد. قبلاً تصمیم گرفته‌شده بود که این اقلام خوراکی و سایر کالاهای اساسی تحت عنوان ارز دولتی وارد کشور شود که با دسته‌بندی ارز دولتی و غیردولتی مشکلاتی ایجاد شد و کنترل آن از سواد و توان مسئولان خارج شد. لذا با یک عقب‌گرد اساسی، مجدداً تصمیم گرفته شد که قیمت این کالاها با یارانه کالای اساسی و به کمک کوپن کنترل شود. این موضوع ملزم به اجرای طرح رایانه الکترونیکی است تا نتایج و تبعات آن را به‌طور دقیق ارزیابی کنیم.

برخی از موارد دیگر مانند خوراک دام و طیور نیز جزئی از کالاهای اساسی کشور هستند و میزان قابل‌توجهی از آنها وارد می‌شود. البته واردات غلات و خوراک دام و طیور امروزه با مشکلات اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به‌طور مدام بر روی قیمت تمام‌شده مواد خوراکی مانند گوشت و مرغ تأثیرات منفی دارد که منجر به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌شود. 

موارد صادراتی و وارداتی ایران بی‌شمار است و کارشناسان و مسئولان به‌طور مداوم در حال پیگیری و بهبود اوضاع واردات و صادرات انواع کالاهای مرتبط با خوراک و پوشاک هستند.

دسته سوم: نفت، گاز و پتروشیمی

کشور ایران به‌عنوان یکی از چند کشور اصلی صادرکننده نفت و گاز و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام در دنیا است. حدود صد سال پیش تاکنون میلیون‌ها بشکه نفت از ایران صادرشده و به‌جای آن انواع فراورده‌های نفتی و تولیدات محصولات پتروشیمی، انواع کالاهای ساسی، محصولات خوراکی و غیره وارد کشور می‌شود. امروزه دنیا به سمتی پیش می‌رود که ابرقدرت‌ها در تلاش هستند خودشان را کمتر متکی و محتاج به منابع نفت و گاز نشان دهند اما در حقیقت جنگ بر سر نفت و گاز در دنیا همچنان ادامه داشته و کمپانی‌های بزرگ نفتی همچون B.P  در حال یکه‌تازی هستند.نفت را طلای سیاه می‌نامند که در کنار صادرات فلزات گران‌بها، سهم عمده‌ای از صادرات ذخایر ملی را در بر میگیرد.

واردات کالا و خام فروشی

کارشناسان ملی عقیده دارند اگر ذخایر اصلی مانند محصولات نفت، گاز و پتروشیمی صادر می‌شوند،  بهتر است درازای آنها کالاهای اساسی مانند موارد خوراک و پوشاک را وارد کنیم اما برخی دیگر معتقد هستند هر آنچه وارداتش ازنظر هزینه کمتر از تولید آن است بهتر است وارد شود! از طرفی، واردکردن کالاهای دیجیتال و خودروهای باکیفیت می‌تواند سطح کیفی چنین محصولاتی را در کشور افزایش داده و باعث شود تولیدکنندگان داخلی کالای دیجیتال و صنعت خودرو در ایران به فکر بهبود کیفیت در تولید محصولات داخلی کشورمان باشند. بهبود کمی و کیفی در امر تولید باعث تولید علم و فناوری شده و سایر کشورهای همسایه را به واردکردن محصولات ایرانی ترغیب خواهد کرد.

دسته چهار: محصولات آرایشی و بهداشتی

اگرچه درصد انبوهی از دولت‌مردان ایران با اصل کالاهای آرایشی مخالف هستند و بحث‌های بسیارکمی درباره واردات و صادرات اقلام آرایشی به گوش ما می‌رسد اما این بازار مانند آتش زیر خاکستر است و هرساله رقم‌های معادل چند صد میلیون دلار از درامد ارزی کشور صرف واردات محصولات مرتبط با زیبایی می‌شود. این بازار بزرگ با توجه به نزدیک بودن ایران به بازار عربی که به‌عنوان بزرگ‌ترین گردانندگان بازار آرایشی و بهداشتی خاورمیانه شناخته می‌شود می‌تواند پتانسیل خوبی را برای تولید و صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی فراهم نماید. تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از تخصیص ارز برای واردات بی رویه کالا جلوگیری می نماید.

تولید و صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند یکی از مهم‌ترین هدر رفت های ارز و طلا را مسدود کرده و داستان را عوض کند. 

تولید محصولات و کالاهای دیجیتال

انواع کالاها و محصولات دیجیتال یک بازار چند میلیارد دلاری در سراسر جهان را در گردش دارد. تولید و عرضه صدها نوع کالای دیجیتال در سراسر دنیا حجم وسیعی از پول و درآمد را جابجا می‌کند. کشور ایران نیز به عنوان یک مصرف‌کننده بزرگ چند میلیون نفری، هرساله چندصد میلیون دلار جهت واردات کالاهای دیجیتال صرف می‌کند. متأسفانه کشور ایران تاکنون دانش فنی مناسب را حتی برای تولید محصولات باکیفیت درزمینه کالای دیجیتال ندارد چه برسد بخواهد محصولاتی تولید کند که قابل‌رقابت بوده و به بازارهای جهانی صادر شود. برای همین است که با مشکلات اساسی مانند خام فروشی روبرو هستیم

تولید محصولات فناوری و تکنولوژی به جای واردات کالا

البته شرکت‌های تولیدکننده محصولات ایرانی به نام اسنوا، سام و چند گروه تولیدی در ایران چند سالی هست که مشغول به طراحی و تولید کالاهای دیجیتال باکیفیت هستند. به امید موفقیت

بازار کالاهای دیجیتال بسیار سود آور است

حتی تولید علم و دانش در زمینه کالای دیجیتال می‌تواند بسیار سودآور باشد و تولید محصولات فناوری و تکنولوژی که با نوآوری‌های خلاقانه همراه است می‌تواند انبوهی از سرمایه را وارد کشور کند. میلیاردها نفر از سراسر جهان از پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری‌های جدید به طرز هوشمندانه‌ای استقبال می‌کنند و تولید یک فناوری جدید و یا ارتقای دانشی که منجر به بهبود یک یا چند نمونه از کالاهای دیجیتال شود می‌تواند بسیار سودآور و اثرگذار واقع شود و حتی رتبه علمی کشور را بالا ببرد. پس ، تولید ملی یکی از مهم ترین عناصر کاهش خام فروشی است.

کدام نوع از کالاهای دیجیتال بیشترین سهم واردات رادارند

همان‌طور که می‌دانید کالاهای دیجیتال مانند انواع لوازم‌خانگی، کامپیوتر، گوشی موبایل، کنسول‌های بازی  و ده‌ها نوع از این دسته محصولات وجود دارند که هرساله میلیون‌ها دستگاه از آنها وارد ایران می‌شود. هر گوشی موبایل یا هر تلویزیون هوشمند می‌تواند به عنوان یک کالای دیجیتال جدید با تکنولوژی‌های به‌روز معرفی‌شده و به بازارهای جهانی عرضه شود.

به طور مثال سال 2007 انقلابی برای ظهور و ارتقا تلفن‌های هوشمند (اسمارت فون ها) بود و امروزه در حال تجربه یک دنیای جدید با کمک هوش مصنوعی هستیم. هوش مصنوعی در موبایل، تلویزیون و انواع کالاهای دیجیتال آمده تا از ما بیاموزد و زندگی ما را آسوده‌تر کند.

واردات کالا و انواع وسایل هوشمند دیجیتال یکی از اهداف مجموعه بازرگانی همراه تجارت مهام است. هر نوع کالای دیجیتال با کیفیت و هوشمند می‌تواند تجربه‌ای بی نظیر و سبک زندگی جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورد. همراه تجارت مهام تصمیم دارد با تمرکز ویژه‌ای که بر روی واردات کالاهای دیجیتال هوشمند دارد، بهترین‌ها را برای شما آماده نموده تا در زمان و هزینه‌های مردم صرفه‌جویی قابل‌توجهی اتفاق بیفتد.

در وبلاگ مهام با ما همراه باشید تا اخبار جدیدترین محصولات مرتبط با دنیای دیجیتا را در اختیار شما قرار دهیم. این مقاله در آینده نزدیک بروز رسانی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید