دستگاه تولید لوازم الکترونیکی

پنج کمپانی بزرگ تولید لوازم الکترونیکی و موبایل تا 1401

امروز در این مقاله ما پنج شرکت برتر تولید لوازم الکترونیکی و سازنده موبایل در جهان را انتخاب کردیم و درباره تاریخچه شرکت هایی مانند سامسونگ و شیائومی مطالب مفیدی را بازنشر می‌کنیم. مبنای انتخاب این پنج شرکت تولید لوازم الکترونیکی با توجه به شناخت ما ” مصرف‌کنندگان ایرانی ” از برند و محصولات آنها است. این کمپانی‌های بزرگ تولید و عرضه محصولات الکترونیکی بر مبنای بازار ایران انتخاب شده‌اند. ما اینجا درباره سازندگانی صحبت می‌کنیم که کمپانی آنها ” در دنیا ” بیشتر از پنجاه سال قدمت دارند. مباحثی که به آن خواهیم پرداخت:

1. تحول دسته‌بندی شرکت‌ها از محصولات سنتی به فناوری‌های پیشرفته
2. تاریخچه رشد و توسعه هر شرکت در بازار ایران
3. محصولات مختلفی که هر شرکت در حوزه‌های مختلف تولید کرده است
4. تأثیر تکنولوژی بر تحول شرکت‌ها در بازار ایران
5. نیاز مشتریان به تکنولوژی‌های پیشرفته و شرکت‌هایی که این نیاز را برآورده می‌کنند
6. تغییرات در علایق و سلیقه مردم در حوزه محصولات الکترونیکی و دیجیتالی.

این شرکت‌ها ابتدا با محصولاتی مانند رادیو و تلویزیون در ایران شناخته‌شده‌اند اما ” به مرور زمان ” دسته‌بندی خود را بانو آوری های فناوری گسترش دادند. با ما همراه باش تا در این تاریخچه کوتاه، نگاهی مختصر اما مفید به روند رشد و محصولات هر برند داشته باشیم.

اول با سامسونگ شروع می‌کنیم

وقتی نام و برند سامسونگ را در گوگل جستجو می‌کنیم در ویکی‌پدیا اطلاعات مختصر و مفیدی درباره کمپانی سامسونگ وجود دارد. مثلاً اینکه سامسونگ در ابتدا یعنی سال 1938 میلادی به‌عنوان یک شرکت بازرگانی در کشور کره تأسیس شد. این شرکت ۳۰ سال اول فعالیت خودش را درزمینه اوراق بهادار، خدمات مربوط به بیمه و فروشی چند قلم کالای اساسی توسعه داد. این شرکت در دهه 60 میلادی وارد صنعت الکترونیک شده و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نمود. 

سامسونگ الکترونیک امروز حدود ۰٫۵ میلیون کارمند فعال در سراسر دنیا دارد و بااینکه تقریباً سه برابر کمپانی اپل کارمند و نیروی انسانی دارد، ازنظر درآمد بعد از اپل به‌عنوان دومین کمپانی الکترونیکی دنیا شناخته می‌شود (2019)

سامسونگ در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و در زمینه تولید انواع محصولات الکترونیکی فعالیت می‌کند، از جمله تلویزیون، تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت، دوربین دیجیتال و… این شرکت همچنین در زمینه تحقیق و توسعه فعالیت دارد و هر ساله میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه محصولات خود صرف می‌کند. به علاوه، سامسونگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان حافظه‌های نانویی و صفحات نمایش OLED است. در کل، سامسونگ یکی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های الکترونیکی جهان است.

وقتی سامسونگ الکترونیک در اوایل دهه ۷۰ میلادی شروع به کارکرد (برخلاف شرکت‌هایی مانند تسلا) حتی مردم کشور کره نیز “برند” آن را به‌عنوان فعال درزمینه الکترونیک نمی‌شناختند. محصولاتی که سامسونگ شروع به تولید کرد شامل: تلویزیون CRT  انواع کولر و تجهیزات خنک‌کننده و سایر لوازم‌خانگی مانند: انواع لباسشویی و غیره بود. تعداد تولیدکنندگان مطرح لوازم‌خانگی در دهه ۷۰ میلادی بسیار محدود و تقریباً انگشت‌شمار بود اما سامسونگ آن زمان باید با رقیب‌های قدرتمند ژاپنی دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

چرا سامسونگ در ایران موفق شد ؟!

چهل سال پیش شرکت‌های ایرانی همچون ” ایران ناسیونال ” تولید لوازم الکترونیکی و بازار لوازم‌خانگی ایران را در دست داشتند. ناسیونال تحت نظر پاناسونیک (ژاپن) فعالیت می‌نمود و انواع لوازم‌خانگی باکیفیت را تولید کرده و روانه منازل ایرانیان نموده است. آن زمان اکثر محصولات برقی ناسیونال به حدی باکیفیت بود که هنوز هم بعد از پنجاه سال از کار نیفتاده و قابل‌استفاده هستند.

در گذشته، شرکت‌های ایرانی مانند “ایران ناسیونال” در حوزه تولید لوازم الکترونیکی و بازار لوازم‌خانگی کشور فعال بودند. این شرکت تحت نظر پاناسونیک ژاپن فعالیت می‌کرد و محصولات باکیفیتی را تولید و به بازار ایرانیان عرضه می‌کرد. در آن زمان، بیشتر محصولات برقی این شرکت به حدی باکیفیت بودند که هنوز هم پس از پنجاه سال از کار نیفتاده و در حال استفاده هستند. این نشان می‌دهد که شرکت‌های ایرانی در گذشته قادر به تولید محصولات باکیفیت و برتر بودند.

سامسونگ از همان ابتدا بازار لوازم‌خانگی ایران را هدف قرار داده بود و باوجود رقیب‌های قدرتمندی مانند پاناسونیک مجبور بود که بهترین‌ها را تولید کند. بهترین‌ها ازنظر این تولید کننده به معنای بهترین کیفیت با مناسب‌ترین قیمت بود و این سیاست درواقع همان چیزی بود که ده سال پیش شیائومی هم برای ورود به بازار موبایل ایران در نظر گرفت.

سامسونگ حس زیبایی‌شناسی و احساسات قوی مردم ایران را در نظر گرفت و محصولات باکیفیت، زیبا و مقرون‌به‌صرفه را وارد بازار ایران کرد. تجار نیز از رضایت خریداران استقبال نموده و برای رقابت بر سر واردات سامسونگ دست بکار شدند. 

سامسونگ الکترونیک با ظهور اسمارت فون ها نیز برای ورود به بازار موبایل ایران برنامه‌های هدفمندی را طراحی نموده و در توسعه داده است. این شرکت از سال 2015 به‌طور محسوسی بر SAMSUNG GALAXY متمرکز شد و محصولاتی مانند گوشی موبایل، لپ‌تاپ، تپلت و سایر محصولات هوشمند خود را زیر دسته این مجموعه قرارداد. هدف این کمپانی این بود که یک کهکشان کامل از محصولات هوشمند و مرتبط را برنامه‌ریزی کرده و توسعه دهد.

تست گوشی سامسونگ بزرگ ترین تولید لوازم الکترونیکی

برند سامسونگ در طول تاریخ فعالیت خود، توجه ویژه‌ای بر پرسونای مخاطب داشت. با توجه به کنش‌ها و واکنش‌هایی که در حیطه طراحی  توسعه و عرضه رخ می‌داد، این تولید کننده لوازم الکترونیکی همیشه محصولات و خدماتش را به طور مدام و از نظر سخت افزار و نرم افزار به روز رسانی می‌کرد تا روند از خوب به عالی را به بهترین نحو طی کند. اکنون و پس از ده سال با اینکه تنوع بی نظیری از اسمارت فون ها و تلویزیون‌های هوشمند وارد بازار ایران شده اما هنوز هم محصولات سامسونگ طرفداران خودش را از دست نداده است.

سامسونگ در مقابل برخی از برندها مانند شیائومی گران به نظر می‌رسد اما هنوز هم بسیاری از افراد طرفدار این برند محبوب هستند و از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.

دومین برند ؛ سونی است

شرکت سونی قدمتی معادل چند دهه فعالیت موفق در ایران دارد. شرکت سونی مانند همه ابر غول‌های دنیای تکنولوژی محصولات و لوازم‌خانگی متنوعی را تولید کرده و به بازار عرضه نموده است. بازار هدف سونی به Customized Marketing  نزدیک‌تر بود ولی به‌عنوان یک رقیب اصلی SAMSUNG با محصولات میان رده شناخته می‌شد.

نمایشگاه محصولات سونی
نمایشگاه محصولات سونی

لوازم خانگی سونی نماد ” کیفیت بالا در کنار زیبایی ” به شمار می‌آمد اما SAMSUNG طراحی‌های مینیمال را مدنظر داشت. سامسونگ و سونی “در دهه هفتاد و هشتاد” بازار لوازم‌خانگی ایران را با انواع تلویزیون‌های LCD, LED  قبضه کردند و طرفداران هر دو برند ” در بازارها و نمایشگاه‌های لوازم‌خانگی ” محصولات سامسونگ و سونی را با یکدیگر مقایسه نموده و ارزیابی می‌کردند. در هر حال یک محصول یا یک وسیله صوتی تصویری در بازی کیفیت، کارایی و یا طراحی در مقابل قیمت برنده می‌شد و جای خودش را در میان وسایل خانه باز می‌کرد.

ممکن است همه ما با محصولات سونی خاطرات خوشی را تجربه کرده باشیم اما امروزه برند سونی (حداقل در موبایل) یک برند سوخته است. محصولات شیائومی توانسته سهم قابل‌توجهی از سبد کالایی سونی در خاورمیانه را از آن خود نماید. شیائومی یک برند تولید و عرضه محصولات و کالای دیجیتال ” نوپا ” است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شماره سه در اینجا ؛ شیائومی است

شیائومی این برند شناخته‌شده و مطرح در ایران ” برخلاف کمپانی‌های بزرگ قبلی ” قدمت زیادی ندارد. این شرکت حدود ده سال است برپاشده اما تیم جوان آن با یک برنامه قوی درزمینه بازاریابی، تولید و فروش توانسته است سهم قابل‌توجهی از بازار موبایل را در خاورمیانه نصیب این برند نماید. Oppo, Realme  جزو رقبای اصلی این کمپانی محسوب می‌شوند زیرا ازنظر بازار هدف بسیار به اهداف و چشم‌انداز های این تولیدکننده نزدیک هستند.

شیائومی بزرگ ترین رقیب SAMSUNG MOBILE در ایران است

بعید نیست گه شرکت‌های نوپا با چند نوآوری و یا به‌وسیله یک بروز رسانی عظیم بتوانند سهم بازار خود را به طرز قابل‌توجهی گسترش داده و اعداد و ارقام درشتی که شیائومی برای میزان فروش تصاحب نموده است را به چندتکه مجزا تقسیم کنند. شیائومی در حال حاضر یک ابرقدرت در دنیای تولید و عرضه اسمارت فون به‌حساب می‌آید و در کنار بزرگانی چون ” اپل و سامسونگ “در حال فعالیت است.

روند رشد و ادامه حیات این برند به توانایی آن در همگام‌سازی با نیاز مخاطب و توانایی رقابت با برندهای معتبری چون SAMSUNG و اپل نهفته است. بیوگرافی این برند را به نقل از ویکی‌پدیا دنبال می‌کنیم.

شیائومی یا شائومی زبان چینی: 小米科技 و انگلیسی:  Xiaomi یک شرکت چینی طراحی و تولید محصولات الکترونیک، متعلق به بخش خصوصی است و مقر سازمان آن در پکن قرار دارد. این شرکت، یکی از ابر کمپانی‌ها درزمینه طراحی، توسعه و فروش تلفن‌های هوشمند، نرم‌افزار تلفن همراه و لوازم الکترونیکی مصرفی، لوازم‌خانگی و ابزار است. از ابتدای عرضه نخستین گوشی‌های هوشمند در ماه اوت ۲۰۱۱، برند شیائومی برای تولید لوازم الکترونیکی سهم بزرگی از بازار را در چین به‌دست آورد و تولیداتش را به دامنه گسترده‌تری از لوازم الکترونیکی مصرفی گسترش داد.

این شرکت پس از SAMSUNG ، دومین تولیدکنندهٔ بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان است که رابط کاربری بیشتر آن‌ها ” می‌یوآی ” است. شیائومی در سال ۲۰۲۰ میلادی  توانست ۱۴۶٫۳ میلیون دستگاه از انواع تلفن هوشمند را به‌فروش برساند. تا اوت ۲۰۲۱، سیستم‌عامل اختصاصی شیائومی موسوم به می‌یوآی، ماهانه بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱، شیائومی با گذشتن از اپل، توانست به دومین فروشنده تلفن‌های هوشمند در جهان تبدیل شود و ۱۷ درصد از بازار جهانی این محصول را در دسته‌های مختلف تحت اختیار خود قرار دهد. بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اصلی شیائومی ” لی جون ” بنا بر اعلام مجله فوربس عنوان بیست و سومین مرد ثروتمند چین را دارا است. شیائومی، جوان‌ترین شرکت در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ است و در رتبه ۳۳۸ این فهرست، قرار دارد. این تولیدکننده اسمارت فون تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، بیش از ۲۲٬۰۷۴ کارمند دارد.

ویکی‌پدیا

شماره چهار : کمپانی بزرگ اپل

اپل مانند یک جواهر لوکس و درخشان در صنعت کامپیوتر و تولید لوازم الکترونیکی جای خودش را تثبیت نموده است. اپل با مدیریت استیو جابز و دوست خوبش در یک گاراژ شروع به کار کرد. این کار دران زمان یک دیوانگی محض به نظر می‌رسید زیرا موفقیت ثابت شده‌ای در داستان کامپیوتر و مردم عادی وجود نداشت. اپل بهترین‌ها را در صنعت کامپیوتر پایه گذاری و اجرا کرد و در کمتر از بیست سال نه تنها جایگاه مناسبی را در دنیای اسمارت فون ها و گجت های هوشمند تصاحب نمود بلکه به عنوان یک صاحب سبک نیز شناخته می‌شود.

فروشگاه اپل

اپل توجه ویژه‌ای به مسئله تجربه مشتری داشت و برای تولید محصولی که بهترین تجربه را فراهم می‌کند تاکید داشت. اپل می‌خواست در ساخت کالا از درون و بیرون بهترین باشد و موفق هم شد! استیو جابز تاکید ویژه‌ای داشت که علاوه بر کیفیت بالای متریال، آنچه که به عنوان طراحی درون ” شماتیک ” یک کالای دیجیتال از نظر مخاطب دیده نمی‌شود باید به خوبی طراحی ظاهر دستگاه باشد.

شرکت اپل به دنبال مسئله طرفداری برند بود و عقیده داشت می‌تواند با تولید محصولات با کیفیتی که به جزئیات آن توجه ویژه‌ای شده است؛ بهترین تجربه را برای خریداران محصولاتش ایجاد کند. اپل به لبخند مشتری قانع نبود و می‌خواست افرادی که سابقه استفاده از محصولات این شرکت را دارند، حس رضایت استفاده از کالای اپل را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

شماره پنج: تولیدکنندگان نوظهور

در چهار فصل گذشته حدود 1.5 میلیارد عدد گوشی تلفن همراه در دنیا به فروش رفته است. همه‌گیری ویروس کرونا در جهان که به آنلاین شدن بسیاری از جلسات کاری و کلاس‌های تحصیلی منجر شد در افزایش تولید لوازم الکترونیکی و بالا رفتن میزان فروش گوشی موبایل دخیل بوده است. این افزایش (تقاضا و عرضه) دست سایر تولیدکنندگان و برندهای محلی را برای افزایش گستره تولید و عرضه، بازتر نمود و به آنها فرصت بهتر دیده شدن در  بازار سایر کشورها را داده است. 

برنده رقابت فروش در بازار گوشی‌های مربوط به آینده هرچه که هست اما پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی، نیمی از گوشی‌های “هوشمند” فروش رفته در جهان از نوع 5G  باشند. این برندهای نوظهور و یا باسابقه که قبلاً ضعیف‌تر عمل می‌کردند به علت افزایش تقاضا فرصت یافتند که دامنه و تنوع محصولات خود را گسترش دهند. برخی از این برندها مانند Realme  که زیرمجموعه Oppo Phone  بود اکنون به فرصت استقلال دست‌یافته و تولیداتشان را به جهان معرفی نمودند.

نتیجه

با توجه به رقابت گسترده‌ای که برای تولید لوازم الکترونیکی و تسخیر بازار و افزایش سهم فروش گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد، تمامی شرکت‌های دارای سابقه و حتی کمپانی‌های نوپا برای اینکه بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند تلاش می‌کنند همگام با نوآوری‌ها حرکت کرده و پاسخگوی نیاز کاربران باشند. این رقابت‌ها درنهایت به نفع کاربر خواهد بود و هرسال محصولات باکیفیت، دارای امکانات بیشتر و باقیمت مناسب و رقابتی تولیدشده و روانه بازار می‌شود.

امیدواریم از خواندن این مقاله، مطالب مفیدی را در مورد بازار اسمارت فون ها تهیه‌کرده و در دسترس شما قرار داده باشیم. با تشکر از توجه شما 

دیدگاه‌ خود را بنویسید